Zoekveld

Surface (Pro) 3

22.06.2015
Microsoft Surface
Koen Timmers
by Koen Timmers
Educator - Author - Keynote speaker - Global Teacher Prize 2017 finalist

"Surface Pro 3 - De tablet die je laptop kan vervangen", lees ik op de website van Microsoft. Om eerlijk te zijn, zag ik nooit veel meerwaarde in de tablet. Ik neem de iPad eens in de hand om snel iets op te zoeken, mails te lezen of de zoon een filmpje te laten bekijken. Persoonlijk maak ik dus een groot onderscheid tussen een tablet en een laptop. Een tablet is meer een multimedia gadget. Je kan er informatie mee vergaren, maar niet mee creëren. De Surface Pro 3 lijkt dit wel voor een groot gedeelte op te lossen. We nemen enkele factoren onder de loep, die het creatieproces erg negatief beïnvloeden. 

"De tablet die je laptop kan vervangen"

Surface

Factoren die het creatieproces beïnvloeden

1: de grenzen van de toets

Bij een iPad typ en lees je op hetzelfde scherm. Gezien dit een glad, glazen oppervlak is, zijn er geen fysieke grenzen bij de diverse toetsen. Vergeet het dus maar dat je blind kan leren typen op een iPad, zonder extern toetsenbord. Het typen op een iPad verloopt dus erg traag en er worden veel meer fouten gemaakt. "Blind typen" is praktisch onmogelijk.

2: de cursor versus de muis

Wanneer je op een iPad werkt, kan je geen muis gebruiken. Dit heeft als consequentie dat je met je vinger moet navigeren en die is knap wat dikker dan de cursor van de muis. Het secuur aanklikken van knoppen en linken wordt moeilijk. Fotobewerking wordt erg beperkt mogelijk. Er zijn wel enkele oplossingen die aangereikt worden zoals bv het corrigeren van typfouten, waarbij een loep inzoomt op de te verbeteren tekst, maar het blijft tijdrovend en moeilijk.

3: het switchen tussen programma's

 Op een iPad kan je maar moeizaam switchen tussen diverse programma's. Wanneer je het juist gebruik van de toetsen niet kent, moet je bijna telkens vanaf nul herstarten. Het kopiëren van tekst tussen twee diverse applicaties blijft vervelend en vertraagt bovenal drastisch het productieproces.

4: het werken met apps

Op een iPad werk je met apps, die aangeboden worden door de app store. Er zitten heel wat leuke dingetjes tussen, maar je kan een app nog steeds niet vergelijken met een uitgebreid softwarepakket. Er bestaan wel apps waarmee je tekstverwerking en fotobewerking kan uitvoeren, maar je kan dit niet vergelijken met de software Word, Photoshop enz. Programmeren via een code editor is wel erg onbereikbaar en praktisch onmogelijk op een touchscreen.

 
Toch wel meerwaarde

Enkel maar negatieve factoren dus? Neen, een tablet zou nooit zo populair geweest zijn zonder enkele serieuze meerwaarden. Het is mobiel, en combineert heel wat functies van apparaten die voordien apart aangeschaft moesten worden: gps, foto- en videocamera, zaklamp, enz. Dankzij de apps kan je erg snel en vele leuke hebbedingetjes installeren, waardoor je de tablet in een handomdraai een babyfoon, personal trainer, social media apparaat maakt.

De surface Pro 3 maakt bovenstaande factoren ongedaan en behoudt de meerwaarden. Je kan namelijk in een letterlijke handomdraai een toetsenbord koppel en van de tablet een laptop maken. Je kan in Windows 8 (en spoedig 10) apps combineren met software én je hebt bovenop de camera en gps nog een erg leuke Pro Pen, die enorm veel meerwaarde biedt. Hiervoor verwijs ik je echter graag naar een apart artikel.

 

Toepassingen voor het onderwijs

Morris (2010) bewees dat er een verschil in duurzaam [KD1] gebruik is tussen touchscreen en een fysisch [KD2] toetsenbord. De consequenties waren vrij onrustbarend: de kwaliteit van schrijftaken was lager dan bij een keyboard, simpelweg vanwege de limitering van het gebruikte apparaat. De conclusies van Wigdor (2007) zijn zo mogelijk nog dramatischer. Vanwege de beperkingen, gaan studenten minder complexe zinnen gebruiken en verarmt [KD3] het taalgebruik.

Een Surface Pro 3 kan enorm veel voordelen bieden ten opzicht van het klassieke handboek. Studenten kunnen informatie opzoeken, samenwerken, creëren en delen. De extra features die aangeboden worden, zorgen dat er zelfs een meerwaarde is ten opzichte van een klassieke tablet, laptop of desktop. De Pro pen laat toe om te schetsen en te schrijven. De mobiliteit staat toe dat er geleerd wordt op locatie. Een boom determineren in het bos, bevindingen over de waterkwaliteit van een beek noteren, een zoektocht doorheen een tocht of in een museum worden mogelijk. De leerkracht moet niet steeds in de buurt zijn om een vraag te kunnen stellen. Studenten kunnen ook zelf kennis verwerken en in samenwerkingsverband wordt kennis nog optimaler vergaard en verwerkt. Software als OneNote en Sway zullen hierbij een erg groot aandeel kunnen spelen.

Surface Pro 3 met pen

Conclusie

Waar voor mij de iPad een louter multimediaal apparaat is, hoofdzakelijk geschikt voor inhoudsvergaring, gaat de Surface een stapje verder. Je kan het apparaat inderdaad als volwaardige laptop zien. Wanneer je het toetsenbord in een handomdraai loskoppelt, bekom je een volwaardige tablet. Het beste van de twee werelden wordt gecombineerd én nog eens uitgebreid met een serieuze extra troef: de Pro Pen. De educatieve mogelijkheden zijn eindeloos, waardoor het gebruik in de klas vele voordelen biedt voor de student.

 

Bronnen

Meer weten? Er werd heel wat onderzoek gedaan waarbij een touchscreen vergeleken wordt met fysische toetsenborden. Een overzicht:

Morris, M.R., Lombardo, J., Wigdor, D. 2010. Search:  Supporting Collaborative Search and Sensemaking on a  Tabletop Display. Proc. CSCW 2010, 401-410.
Benko, H., Morris, M. R., Brush, A.J.B., Wilson, A.D.  2009. Insights on Interactive Tabletops: A Survey of  Researchers and Developers. Microsoft Research Technical  Report MSR-TR-2009-22.
Wigdor, D., Penn, G., Ryall, K., Esenther, A., Shen, C.  2007. Living with a Tabletop: Analysis and Observations  of Long Term Office Use of a Multi-Touch Table. Proc.  Tabletop 2007, 60-67.
Hinrichs, U., Hancock, M., Collins, C., Carpendale, S.  2007. Examination of text-entry methods for tabletop  displays. Proc. Tabletop 2007, 105-112. “Text entry a major deficiency in multiple studies”
Ryall, K., Forlines, C., Shen, C., Ringel Morris, M.,  Everitt, K. 2006. Experiences with and Observations of  Direct-Touch Tabletops. Proc. Tabletop 2006, 89-96.
Barrett, J., & Krueger, H. (1994). Performance effects of reduced proprioceptive feedback on touch typists and casual users in a typing task. Behavior & Information technology, 13, 373-381.
Wilson, K.S., Inderrieden, M., & Liu, S. (1995). A comparison of five user interface devices designed for point-of-sale in the retail industry. Proceedings of the Human Factors & Ergonomic Society 39th Annual Meeting, 39, 273-277.
Shneiderman, B. (1998). Designing the User Interface: Strategies for Effective Human Computer Interaction. Reading, MA: Addison-Wesley.

Tags: 

Reactie toevoegen

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

© pln.education - Part of Zelfstudie.be, by Koen Timmers - Alle rechten voorbehouden